POLISHSEAMEN Strona Główna POLISHSEAMEN
**** Forum Klanowe PolishSeamen ****

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki

Zaproszenie

 Ogłoszenie 


ZAPRASZAMY NA SERWER GŁOSOWY DISCORD


Uwaga ! Uwaga ! W dniu 29 grudnia 2019 roku zmieniliśmy silnik naszego forum PoilshSeamen. Ze względu na to że dotychczas używany silnik był przestarzały (pracował od maja 2005 roku), był pełen luk i błędów, podjęliśmy decyzję o zamknięciu tego forum i otwarciu nowego. Stare (to) forum jest dostępne "tylko do odczytu". Nowe zaś wymaga ponownego zarejestrowania użytkownika. Adres się nie zmienia. Dalej jest to

www.forum.polishseamen.pl

Zachęcamy wszystkich do ponownego zarejestrowania się u nas i do czynnego udziału w naszej społeczności.

Przepraszamy za problemy. Pozdrawiamy Administracja PolishSeamen.

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
okręty podwodne projektu Alfa-projekt 705 (Lira)
Autor Wiadomość
PL_HUBAL 
Kapitanleutnant




Kraj:
poland

Imię: Kamil
Pomógł: 2 razy
Wiek: 40
Dołączył: 01 Cze 2005
Posty: 675
Skąd: Gdynia

 #1  Wysłany: 5 Sierpień 2005, 21:56   okręty podwodne projektu Alfa-projekt 705 (Lira)

Okręty typu Lira, stonowiły równoległą do Viktorów, drugą generację sowieckich op. Ich powstanie było wynikiem kilku czynników. Po pierwsze- w odpowiednich ośrodkach zaczęto rozważać koncepcje reaktora atomowego w którym czynnikiem transportującym ciepło nie była by para, a ciekły metal (a ściślej mówiąc stop metali). Reaktor taki odznaczałby się o wiele wiekszą mocą, przy zmniejszonych wymiarach. Po drugie- wywiad donosił o amerykańskich badaniach nad tytanowymi kadłubami, zapewniającymi o wiele większe głębokości zanurzenia. Amerykanie nie mogli być lepsi- powstał więc okręt który był rekordowo mały (dość powiedzieć że na trzech marynarzy przypadała jedna koja :D , przy trzydziestoosobowej załodze), rekordowo szybki (predkość 43 węzłów jest niepobita do dziś), rekordowo zanurzalny (do 700m) - ale i rekordowo drogi, skomplikowany i awaryjny. Jednak tym co zniszczyło fizycznie operacyjna służbę tych okrętów, okazały się nowatorskie reaktory. Ich największa zaleta okazała sie jednocześnie największą wadą -ciekły metal wymagał ciągłego podgrzewania (min. ok.150'C) by nie zaschnąć w rurociągach -a był to proces nieodwracalny. Z tego powodo - oziębienia reaktorów - bardzo szybko trzy okrety zakończyły swoją slużbę operacyjna, a stanowiło to połowe stanu Lir.

Pozostałe okręty choć pływały, to najczęściej wykonywały zadania drugoplanowe. Na taki stan rzeczy miala wplyw ich ogromna chałaśliwość- stawiajaca służbe operacyjną pod znakiem zapytania. Z racji małych wymiarów nie zastosowano żadnych metod wyciszania Lir. Ich słabości próbowano zaradzić wymyślając nową taktykę- taki podwodny odpowiednik superszybkiego myśliwca, któremu dane dostarczają inne okręty. Koncepcja okazała się jednak chybiona i okrety te nie pozostały niczym więcej niż najdroższmi na świecie jednostkami doświadczalnymi. Istnieje jednak jeszcze jeden aspekt ich istnienia -gdy do Ameryki doszły słuchy o rewolucyjnym op najwiekszego przeciwnika, nastąpił skokowy wyrost funduszy na rozwój środków ZOP. Okręty typu Lira były więc paradoksalnie jednym z większych niewypałów we flocie radzieckiej, a jednocześnie tymi które napedziły największego stracha admiralicji amerykańskiej.



Dane techniczne OP typu Lira

Biuro projektowe: Malakhit (SKB-16), St. Petersburg
Stocznie: Leningrad ; Severodvinsk
Załoga: 30
W służbie od: 1971r

Napęd:

reaktor atomowy model BM-40A, bądź OK-550 o mocy 155 MW

Wymiary:

Długość: 79,4 m
Szerokość: 9,5 m
Zanurzenie: 6,9 m

Wyporność:

nawodna: 2310 ton
podwodna: 3980 ton

Prędkość max:

nawodna: 14 węzłów
podwodna: 43 węzłów

Max. zanurzenie: 700 m
Kadłub: stop tytanu

Uzbrojenie:
torpedy SEt-65 ; 53-65 ; rakietotorpedy RPK-2

Wyposażone elektroniczne
: system chydrolokacyjny Okiean
 
     
PL_JACA 
Honorowy Admin




Kraj:
poland

Imię: Jacek
Pomógł: 2 razy
Wiek: 52
Dołączył: 29 Maj 2005
Posty: 215
Skąd: Szczecin

 #2  Wysłany: 8 Sierpień 2005, 19:55   

Kadłub tych okrętów był jedyny i niepowtarzalny.
Był zarazem ich atutem jak i ogromną wadą. Otóż rosjanie jako pierwsi opracowali skuteczną metodę obróbki i spawania blach bazujących na stopach tytanu. Pozwalało to na zanurzenie sie jednostek klasy Alfa oficjalnie do 700 m natomiast mówi sie, że do tych jednostek należy rekord wynoszący ponad 1000 m. Dlaczego wada ? Tych jednostek nie dało się po prostu remontować ! Potrafiono kadłub posawać, ale potwornym problemem było jego otwarcie w celu wymiany niektórych elementów wyposażenia. Stąd też wyprodukowano tylko 6 tych jednostek i w chwili obecnej wszystkie są już wycofane ze służby.
Prędkość tych jednostek miała im zapewnić ucieczkę przed ówczesnymi torpedami ZOP USA, jednak przy ich rozwijaniu generowały właśnie wcześniej wspomniany hałas...

I tu zagadka.

Z jaką prędkością rozchodzi się dźwięk w wodzie ?? W przybliżeniu oczywiście.
_________________

 
     
-Egon- 
Fahnrich zur See




Kraj:
poland

Imię: Michał
Pomógł: 3 razy
Wiek: 42
Dołączył: 28 Maj 2005
Posty: 329
Skąd: Mysłowice

 #3  Wysłany: 8 Sierpień 2005, 20:17   

Banal 1490 m/s ;)

Edit: Zapomnialbym dodac ze w warunkach:
temperatura 20°C, ciśnienie normalne 101325 Pa :)
 
     
PL_JACA 
Honorowy Admin




Kraj:
poland

Imię: Jacek
Pomógł: 2 razy
Wiek: 52
Dołączył: 29 Maj 2005
Posty: 215
Skąd: Szczecin

 #4  Wysłany: 8 Sierpień 2005, 20:43   

Bardzo dobrze.
Widać, że w porównaniu z powitrzem jest jakaś różnica nie :wink :
_________________

 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Brak nowych postów Okręty podwodne projektu 613 (Whiskey)
PL_HUBAL Okres powojenny 0 2 Sierpień 2005, 17:24
PL_HUBAL
Brak nowych postów okręty podwodne projektu 971 typu Akula (Szczuka-B)
PL_HUBAL Okres powojenny 0 10 Sierpień 2005, 17:28
PL_HUBAL
Brak nowych postów okręty podwodne projektu 945, 945A (typ Sierra)
PL_HUBAL Okres powojenny 0 13 Sierpień 2005, 12:34
PL_HUBAL
Brak nowych postów okręty podwodne projektu 671W/K, 671RT, 671RTM/RTMK
PL_HUBAL Okres powojenny 2 4 Sierpień 2005, 17:01
PL_HUBAL
Brak nowych postów Okręty rakietowe projektu 1241
PL_JACA Okres powojenny 1 31 Sierpień 2005, 00:00
Gość
Brak nowych postów Okręty Transportowo-Minowe projektu 767/ Lublin
PL_Matrose Okres powojenny 40 14 Kwiecień 2009, 19:46
PL_Matrose
Brak nowych postów Okręty podwodne sojusznicze (AI)
HandSaw Dział ogólny do rozmów na temat SH V 1 31 Grudzień 2013, 18:15
PL_Andrev


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group