Uwaga ! Uwaga !
W dniu 29 grudnia 2019 roku zmieniliśmy silnik naszego forum PoilshSeamen.
Ze względu na to że dotychczas używany silnik był przestarzały (pracował od maja 2005 roku), był pełen luk i błędów, podjęliśmy decyzję o zamknięciu tego forum i otwarciu nowego.
Stare (to) forum jest dostępne "tylko do odczytu". Nowe zaś wymaga ponownego zarejestrowania użytkownika.
Adres się nie zmienia. Dalej jest to
W październiku 1940 roku BdU sformowało linię dozoru, liczącą 12 U-Bootów na zachód od Irlandii. W jej skład wchodziło kilku asów i doświadczonych kapitanów, jednak nie sprzyjało im szczęście. W pierwszych tygodniach października na Atlantyku szalały sztormy, które uniemożliwiły wykrycie konwojów. Dopiero nocą z 17 na 18 października U-38 wykrył zmierzający do Wielkiej Brytanii konwój SC-7. Dowództwo poleciło przechwycić go wszystkim znajdującym się w pobliżu U-Bootom. Wieczorem 19 października U-Booty otoczyły konwój, który został wzmocniony przez grupę eskortową. Rozpoczęła się jedna z kluczowych bitew, która zatrzymała ofensywę U-Bootów na prawie 2 miesiące.
U-Booty gromadzące się wokół konwoju prześladował pech. Najpierw U-43 (kapitan Ml@d) staranował U-96 (kapitan Wilk), ale odbyło się bez większych szkód i po szybkiej naprawie U-96 mógł dołączyć do ataku. Potem U-214 (nowy okręt typu VIIB, dowodzony przez kapitana Irka) źle odczytał wiadomość i udał się na złą pozycję. W końcu jednak, nocą z 18 na 19 października U-Booty zaatakowały. Oto losy 5 z nich.
U-123 (kapitan Zyziek_B) zaatakował konwój dwukrotnie, meldując zatopienia dwóch dużych tankowców o tonażu 22 000 BRT i trafieniu kolejnego o tonażu 8000 BRT. Tankowcami tymi okazały się słynny brytyjski tankowiec Petroil (11 000 BRT), otwierający słynną linię nowoczesnych tankowców, które miały zrewolucjonizować morski transport towarów płynnych i bliźniaczą jednostkę, ochrzczoną jako Commander. Uszkodzonym statkiem jest prawdopodobnie Empire Tank (10 000 BRT). Podczas drugiego podejścia został jednak zauważony przez fregatę Black Swan. Wachta w porę zauważyła zagrożenie i U-123 zanurzył się tuż przed tym, jak fregata staranowała go. Na skutek taranowania zniszczone zostały wszystkie peryskopy i urwane zostało działko przeciwlotnicze. Fregata rzuciła kilka bomb, które wybuchły bardzo blisko U-Boota, ale nie spowodowały większych uszkodzeń. Kapitan oddalił się od konwoju, a po zauważeniu, że uszkodzenia są zbyt poważne poprosił o zgodę na powrót do bazy, gdzie zawinął witany jak bohater.
U-214 natrafił na dwa marudery, jeden określił, jako frachtowiec o tonażu 7500 BRT, drugi, jako duży tankowiec (ponad 10 000 BRT). Źródła alianckie podają, że tylko jeden statek odłączył się od konwoju. Był to parowiec Empire Miniver (6200 BRT). Kapitan Wilk twierdzi, że odpalił jedną salwę torped do tankowca i dwie do frachtowca, jednak żadna z torped nie eksplodowała. Winę za niecelność zrzucił na załogę, która miała dokonać błędnego wprowadzenia danych do kalkulatora torpedowego. U-214 na skutek braku torped, skierował się do Niemiec.
U-96 był ciągle prześladowany przez swojego pecha. Najpierw spudłował do transportowca Xena (8100 BRT), ale podczas drugiego podejścia odpalił salwę torped, która zatopiła transportowiec i parowiec Brutus (8000 BRT). U-96 zgłosił także uszkodzenie niszczyciela, co nie znajduje potwierdzenia w źródłach alianckich. U-96 został jednak zauważony i zmuszony do zanurzenia przez korwetę HMS Freddy. Kiedy po raz kolejny wychodził na powierzchnię, nastąpiła pobliska eksplozja, która spowodowała gwałtowny przeciek na dziobie i utratę panowania nad okrętem. Możliwe, że okręt znalazł się w pobliżu trafionego w skład amunicji krążownika pomocniczego Queen (dawny liniowiec RMS Queen). U-Boot w niekontrolowany sposób opadał na dno, więc kapitan polecił szasować wszystkie zbiorniki. U-96 wyskoczył na powierzchnię jak korek i po chwili dostał się pod ostrzał krążących w pobliżu niszczycieli. Kapitan Wilk zanurzył okręt, a jego załodze w nadludzkim wysiłku udało się opanować przecieki i utrzymać rozpadający się okręt na niewielkiej głębokości. Ku jego szczęściu eskorta odnalazła w pobliżu inne echo, które wzięto za U-96. Okręt oddalił się do konwoju i wrócił do bazy, gdzie U-96 trafił na 4 miesięczny remont.
Nie do końca jest znany los dwóch okrętów (U-43 i U-51), które również atakowały konwój. Prawdopodobnie to one zatopiły transportowiec amunicji Sulphur (6200 BRT), małe frachtowce Diepper (1900 BRT) i Ozone (2500 BRT) oraz trafili w skład amunicji krążownik pomocniczy HMS Queen. Jeden z tych U-Bootów został wykryty w konwoju niedaleko pozycji U-96 i obrzucony celnymi bombami przez niszczyciel klasy Tribal HMS Maori. Po ataku na powierzchni pojawiły się szczątki, świadczące o zatopieniu okrętu podwodnego. Drugi z U-Bootów zatonął w niewyjaśniony sposób. Możliwe, że został zniszczony w jednym z ataków eskorty, który został uznany za "nieskuteczny".
Brytyjczycy ogłosili, że w ich eskorta odpierając atak na konwój zatopiła dwa U-Booty. Byli bliscy prawdy. Rzeczywiście w ataku na konwój przepadły dwa U-Booty, ale tylko jeden został potwierdzony. O losie drugiego niewiele wiadomo. Dodatkowo ciężko uszkodzili U-96 i U-123 zmuszając je do powrotu do baz. Za tą akcję zapłacili stratą 2 tankowców, czterech parowców i utratą krążownika pomocniczego HMS Queen (łącznie 60.000 BRT) oraz uszkodzeniem kolejnego tankowca i małego parowca, które jednak o własnych siłach dotarły do celu.
Niemcy, opierając się na komunikatach z U-123 i U-96 o własnych sukcesach i sukcesach stada ogłosili, że ich U-Booty zatopiły w ataku 3 tankowce, 5 parowców oraz krążownik pomocniczy (łącznie 70 000 BRT)*. Jednak BdU było wstrząśnięte. Utrata U-43 ze świetnie zapowiadającym się kapitanem i niewyjaśniony atak na U-96 zrodziły plotkę, że alianci opracowali jakąś nową broń do zwalczania U-Bootów. Ofensywa podwodna osłabła na najbliższe 2 miesiące, które przeznaczono na przerzucenie sił do Francji i przygotowanie kolejnej ofensywy na początku 1941 roku.
*Dowództwo uznało, że U-43 zginął atakując krążownik pomocniczy, ogłaszając go bohaterem, który uratował U-96, który wyskoczył na powierzchnię. Jest to jednak fikcja propagandowa. Los U-43 nie został dotąd wyjaśniony.
5.JPG Zastanawialiście, dlaczego rzucano tylko w jedno miejsce, a zatopiono 2 U-Booty? To patrzcie.
Plik ściągnięto 20 raz(y) 31.31 KB
6.JPG
Plik ściągnięto 17 raz(y) 101.69 KB
7.JPG Jak widać, to Cobra uratował życie Wilka. Ale dowództwo uznało, że bardziej znany dowódca musiał to zrobić... Żal mi go, ale nie pochwalił się sukcesem.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum