Uwaga ! Uwaga !
W dniu 29 grudnia 2019 roku zmieniliśmy silnik naszego forum PoilshSeamen.
Ze względu na to że dotychczas używany silnik był przestarzały (pracował od maja 2005 roku), był pełen luk i błędów, podjęliśmy decyzję o zamknięciu tego forum i otwarciu nowego.
Stare (to) forum jest dostępne "tylko do odczytu". Nowe zaś wymaga ponownego zarejestrowania użytkownika.
Adres się nie zmienia. Dalej jest to
PL_grzywka: HMS Exeter (ciężki krążownik)
PL_FrankDark: HMS Achilles (lekki krążownik)
PL_Marco: HMS Watchman (niszczyciel)
PL_Skubi: HMS Ajax (lekki krążownik)
=============
Prolog
3 grudnia 1939 r. nad ranem tego dnia, o godz. 06.14, krążowniki angielskie "Exeter", "Achilles" i "Ajax" pod dowództwem kmdr Henry Harwooda spostrzegły na horyzoncie dym, a w dwie minuty później ustaliły, że należy on do niemieckiego pancernika kieszonkowego "Admiral Graf Spee", prowadzącego od początku wojny działania krążownicze w rożnych rejonach Oceanu Atlantyckiego...
Dziś jest 17 grudnia, po 72 godzinnym pobycie w porcie Montevideo i dokonaniu napraw, oraz pobraniu paliwa, Admiral Graf Spee wypływa z portu aby przełamać Brytyjska blokadę. Nie jest on sam do pomocy sztab Kriegsmarine wyslal mu kilka U-Bootow. Ale Royal Navy także nie śpi, ze względu na to ze nie może tak szybko wysłać posiłków, skorzystało z propagandy i dezinformacji. Mimo tego niemiecki raider postanowił zaryzykować przedarcie na Atlantyk.
Przebieg bitwy
17 Grudnia, kilka minut po godzinie 19:00, zespół Brytyjski na czele którego szedł niszczyciel "Watchman" kieruje się w kierunku południowo-zachodnim w poszukiwaniu Niemieckiego pancernika kieszonkowego. Pogoda jest fatalna, widoczność ograniczona do około 6000m, mimo to kilkadziesiąt minut po 19:00 załoga idącego na szpicy niszczyciela dostrzega samolot rozpoznawczy
..że też ci cholerni Niemcy latają w taką pogodę, to pewnie samolot rozpoznawczy z pancernika... czytamy zapiskach dziennika pokładowego "Exeter-a"
Samolot Arado drogą radiową zdołał podać namiar zespołu Brytyjskiego który szedł wprost pod dwa okręty podwodne Kriegsmarine, chwilę później niszczyciel został trafiony kilkoma pociskami, an szczęście żadne z "życiowych" urządzeń nie zostało uszkodzone i mógł dalej kontynuować rejs.
Brytyjczycy nie zdawali sobie sprawy że w pobliżu mogą znajdować się okręty podwodne, i głównodowodzący zespołu nie wydął nawet rozkazu płynięcia zygzakiem. Zemściło to o godzinie 19:41 gdy dwie torpedy trafiły w prawą burtę ciężkiego krążownika "Exeter", siejąc popłoch na całym okręcie, a także w całym zespole krążowników.
...początkowo sądziliśmy że zostaliśmy trafieni pociskiem dużego kalibru, ale gdy tylko wyszedłem na mostek widać było potężną wyrwę w prawej burcie okrętu.
...zatamowanie przecieku było priorytetem najwyższej wagi, woda wdarła się do kotłowni numer 2, uszkodzona została także tylna maszynownia, jednym słowem okręt został unieruchomiony i wyłączony z dalszego pościgu
Okrętem który w tej bitwie zadał tak ciężki i strategiczny cios był niemiecki okręt podwodny "U-85", niestety załoga długo nie cieszyła się z sukcesu, gdyż chwile po storpedowaniu "Exetera", sami zostali trafieni przez salwę torped którą w pospiechu wystrzelił lekki krążownik "Achilles". Wrak "U-85" przełamany na polowe spoczywa po dziś dzień na płyciznach ujścia rio de la plata zakopany w piaszczystym dnie.
Drugi okręt podwodny Kriegsmarine który znajdował się w pobliżu "U-43" nie przeprowadził skutecznego ataku, nie wysłał także meldunku, do kapitana "Admiral-a Graf-a Spee", a raczej meldunek ten nie dotarł na pancernik z powodu uszkodzenia radiostacji na U-boocie.
Nie wiadomo jak potoczyła by się bitwa gdyby kapitan rajdera wiedział że ścigają go tylko dwa lekkie krążowniki i jeden stary niszczyciel.
Mimo nieznacznej przewagi prędkości zespół brytyjski zrezygnował z pościgu.
Według zeznań jednego z oficerów z tą decyzją nie zgadzali się min dowódca "Ajax-a"
...pamiętam jak kapitan był wściekły że pancernik kieszonkowy przedostał się na otwarte wody, krzyczał że nie zgadza się z rozkazami i będzie go ścigał aż do Berlina jak zajdzie taka potrzeba.
Epilog
"Admirał Graf Spee" bezpiecznie dotarł do Kiel gdzie był naprawiany przez 3 miesiące, jego dowódca został odznaczony Krzyżnem Żelaznym, tak samo jak kapitan "U-85" (pośmiertnie).
Co do drugiej strony konfliktu, to jak już wspomniałem "Exeter" po ciężkim rejsie powrotnym trafił na pół roku do stoczni, a niszczyciel "Watchman" spędził 2 miesiące w doku.
Ta bitwa zakończyła sie strategicznym zwycięstwem Kriegsmarine...
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum