Uwaga ! Uwaga !
W dniu 29 grudnia 2019 roku zmieniliśmy silnik naszego forum PoilshSeamen.
Ze względu na to że dotychczas używany silnik był przestarzały (pracował od maja 2005 roku), był pełen luk i błędów, podjęliśmy decyzję o zamknięciu tego forum i otwarciu nowego.
Stare (to) forum jest dostępne "tylko do odczytu". Nowe zaś wymaga ponownego zarejestrowania użytkownika.
Adres się nie zmienia. Dalej jest to
#1 Wysłany: 29 Lipiec 2016, 22:26 Komandor John Fox, PO dowódcy TF4
Cytat:
ŚCIŚLE TAJNE
Komandorze Fox.
Pod wasze rozkazy zostaje przekazany konwój PQ17, złożony z 30 statków handlowych, 1 statku z katapultą, 2 okrętów przeciwlotniczych oraz jeden duży zbiornikowiec.
Eskortę konwoju zapewniać będzie:
HMS Manchester, 15 korwet, 7 niszczycieli, 4 niszczyciele Hunt i 2 stare niszczyciele amerykańskie.
Waszym zadaniem jest dostarczenie tych 30 statków handlowych do Murmańska. Część statków może być skierowana także do Archangielska, jeżeli zaistnieją ku temu warunki.
Konwój wychodzi w morze o świcie 5 lipca 1942 z Loch Ewe. W południe spotkacie się z nim pod Scapa Flow.
Bycie upartym opłacało się. Oto pod rozkazy Johna Foxa przekazano właśnie największy konwój, jaki płynął do tej pory trasą Arktyczną.
(Miłego układania)
Imię: Daniel
Ulubiona Gra: Silent Hunter III Pomógł: 7 razy Wiek: 34 Dołączył: 06 Lut 2009 Posty: 2264 Skąd: Kraków
#2 Wysłany: 29 Lipiec 2016, 23:22
Konfiguracja konwoju i ogólne rozkazy :
- frachtowce, tankowiec i statki AA stanowią konwoj
Ich organizacja : 5 kolumn
1 kolumna skrajna : 6 frachtowcow
2 kolumna: 7 frachtowcow
3 kolumna: 2 frachtowce, statek AA, tankowiec, 1 frachtowiec, statek AA, 1 frachtowiec
4 kolumna 7 frachtowcow
5 kolumna skrajna: 6 frachtowcow
Eskortą bezpośrednia: 2 starsze DD prowadzą konwoj - płyną 1,5 KM przed kolumna 2 i 4
Po 1 Hucie na rogach konwoju, 2 KM od skrajnego frachtowca
4 ddki na prawo od konwoju (od strony Norwegii) - 3 KM od frachtowcow
3 ddki analogicznie po stronie lewej
HMS Manchester i CAM płyną ok 1,5 KM za ostatnim frachtowcem
I teraz grupy "wymiatajace" - korwety tworzą łącznie 3 grupy po 5 litery każda, służą one do wyszukiwania i niszczenia u- bootow. Zasada jest taka że po wykryciu OP 3 kotlety go nękają do upadłego, a dwie pozostają na pozycjach.
1 grupa wymiatajaca płynie ok 5 KM za konwojem ( głównie do odbijania OP) a dwie symetrycznie na lewym i prawym górnym rogu konwoju ( od przodu) w odległości 5-8 KM. Płyną tyrariera.
Myślę że tak zorganizowany konwój ma spore szanse na walkę z OP, jednocześnie naraża się na ewentualne ataki jed. nawodnych,
Co do obrony p-lot, to i tak wiele więcej nie da się zrobić.
-Panie komandorze - zameldował pierwszy oficer w 24 godziny po wyjściu w morze - Otrzymaliśmy nowe rozkazy ze Scapa Flow.
Cytat:
HFC do TF4 X Zbiornikowiec bunkruje paliwo niszczycielom i krążownikowi przed Wyspą Niedźwiedzią, a następnie wraca do Scapa Flow w eskorcie wyznaczonych przez komandora Foxa jednostek. X Jeżeli krążownik zostanie uszkodzony i jego zdolność obrony przeciwlotniczej zostanie zmniejszona dalej niż 500 mil od Murmańska (4 lub więcej pól), krążownik ma wracać do Scapa Flow w wyznaczonej przez komandora Foxa eskorcie X Komandor Fox wówczas zostaje w konwoju na innej jednostce, kierując się do Murmańska XXX
8 czerwca 1942 3:50
Trójka Spitfirów z warkotem przeleciała nad konwojem. Przez cały 7 czerwca szli osamotnieni, przebijając się przez mgłę, a teraz nad nimi latały samoloty. Przy kolejnym przelocie Fox nagle zastanowił się. W nocy z 6 na 7 czerwca minęli linię zasięgu lotnictwa z Wielkiej Brytanii. Latające tu Spitfire'y były poza zasięgiem baz z lądu. Oznaczało to tylko jedno. W pobliżu jest lotniskowiec. Tylko oczywiście w rozkazach nic o nim nie było, a tylko w rozmowie z dowódcą pojawiło się zdanie, że "być może będzie tam lotniskowiec".
Zbliżała się 6:00, gdy z jednego z przelatujących samolotów nadano krótką wiadomość:
"W pobliżu konwoju przepędzono kuriera"
Kurier (slangowa nazwa FW200C) w pobliżu konwoju oznaczał, że Niemcy ich szukają. Pytanie, czy był to rutynowy patrol, czy szukano właśnie ich.
Imię: Daniel
Ulubiona Gra: Silent Hunter III Pomógł: 7 razy Wiek: 34 Dołączył: 06 Lut 2009 Posty: 2264 Skąd: Kraków
#14 Wysłany: 2 Sierpień 2016, 21:57
Może to dobrze że wykryli Tak Force. Jest szansa że skupia się właśnie na nich i w efekcie mnie nie wykrywa. Może po naszym rajdzie boją się kolejnych i na to się ukierunkowali. Oby.
2 kotlety z tyłu konwoju dostają rozkaz plyniecia 12 KM przed konwojem i obserwacji. Może dzięki CAM unikniemy jednego zwiadowcy...
Dwa kotlety do przodu!
Z frytami, czy bez? - zapytali kapitanowie korwet
Pisanie z głosu?
==========================================================================
Sytuacja nie była jednak tak dobra, wkrótce odkodowano wiadomość, którą TF3 nadał do dowództwa.
Cytat:
TF3 do HFC X Zostaliśmy wykryci X zgodnie z rozkazem wracamy do bazy XXX
Niestety, te same wieści potwierdzili wkrótce przelatujący nad konwojem piloci Spitfire'ów, meldując, że to ostatni patrol nad konwojem i że wracają do bazy.
Kapitan Manchestera westchnął:
-Tośmy się z nich ucieszyli, panie komandorze. Jeszcze przez około 48 godzin mogą pojawiać się Cataliny, ale potem... Panie komandorze. Co teraz? Płyniemy bliżej paku (czerwone strzałki), czy dalej (zielone strzałki, krótsza trasa o 24 godziny)
[żółte - szacunkowy zasięg lotnictwa bombowego z północnej Norwegii. (ci z Trondheim mają cię już w zasięgu i im już nie uciekniesz (poza zawrotem do WB)]
9 lipca, godziny poranne
Sztorm, który rozpoczął się tuż przed północą, rzucał niewielkimi okrętami we wszystkie strony. Jedyną zaletą takiej pogody był fakt, że znacząco ograniczała widoczność, a na razie pozostali niezauważeni. John próbował zjeść swoje śniadanie, ale to uparcie przemieszczało się we wszystkie strony. Fox pocieszał się jedynie, że na mniejszych okrętach mieli gorzej. Może sztorm wystarczająco wymęczy załogi U-Bootów, aby ich nie dostrzegły. Do spodziewanej pozycji U-Bootów (? na mapie, szacowana linia wilczego stada pod Kirkeness i Wyspą Niedźwiedzią, na podstawie wcześniejszych doświadczeń) pozostało im około 24 godzin drogi.
Rozległo się pukanie i do kabiny zajrzał pierwszy oficer.
-Przepraszam, panie komandorze, że przerywam śniadanie, ale otrzymaliśmy kłopotliwy meldunek. Nic pilnego, co nie może poczekać godziny, ale to trochę długa sprawa.
Fox spojrzał na jajko, które uciekło z talerza i wpadłszy do kolejnej przegrody sztormowej szarżowało na kolejną ściankę. Przycisnął je dłonią do stołu i zapytał:
-Co za sprawa?
-Chodzi o Echodale, panie komandorze. Mieli o 8:30 zacząć bunkrowanie grupy, które miało potrwać do północy, po czym mieli się wycofać. Sztorm uniemożliwia rozpoczęcie bunkrowania i jeżeli mają wyrobić się z bunkrowaniem przed linię "wrogich wód", muszą ograniczyć ilość jednostek do bunkrowania (7 punktów do rozdziału na "1 pole drogi", DD = 1, TB =0,5). Oczywiście te jednostki, które wrócą z nimi, będą bunkrować już po zawróceniu z nimi. Sir. Które jednostki będą dalej z nami płynąć, a które mają zawrócić z Echodale? [korwety nie wymagają bunkrowania]
(mapka w temacie głównym. Linia dla pełnego bunkrowania wszystkiego. Zielona strzałka - planowany obszar bunkrowania, czerwony - opóźnienie wywołane przez sztorm)
Więc..
TB = Torpedo Boat. Na mechanikę gry to lżejsze jednostki od niszczyciela (np. Hunty) oraz starsze niszczyciele. Liczone jako 1/2 niszczyciela dla siły ognia (oraz zżerania paliwa).
A pól, zgodnie z mapą masz aż do Murmańska (1 pole = około 100-150 mil).... sporo.
I paliwo okręty mają obecnie niby na cały rejs. Niby. Bo to paliwo "dopłynąć tam wolną prędkością i hurra!". A niech cokolwiek po drodze się stanie, co będzie wymagało ich użycia innego niż konwojowanie? Nawet osłona ZOP nie jest najlepsza, gdy "świeci rezerwa".
Dlatego płynie z tobą zbiornikowiec i w połowie trasy ma uzupełnić paliwo na niszczycielach, TB (Huntach i Clemsonach) i Manchesterze. No i właśnie do tego fragmentu dotarliśmy.
Tylko jest sztorm. Nie zabunkruje paliwa dla wszystkich przed miejscem, gdzie miał zawracać (oczywiście zawsze możesz rozkazać mu dłużej zostać, jak rozkażesz i zaopiekujesz się nim).
Do tego obszaru dokąd dolatują najdalej Cataliny (a U-Booty zwykle siedzą poza nim) zbiornikowiec zdąży zabunkrować paliwo dla:
a) krążownika
b) do 7 punktów paliwa (niszczyciel = 1 punkt, TB (Hunt/Clemson) = 1/2 punktu).
I teraz decyzja, co bunkrować jako pierwsze. Bo załóżmy, że za 12h będzie nalot i zatopi zbiornikowiec, będzie ważne, co ma paliwo, a co nie.
No i potem ten zbiornikowiec ma wracać do Scapa Flow. Chyba nie chcesz go puścić bez eskorty? Zwłaszcza, że masz rozkaz mu zapewnić eskortę.
Imię: Daniel
Ulubiona Gra: Silent Hunter III Pomógł: 7 razy Wiek: 34 Dołączył: 06 Lut 2009 Posty: 2264 Skąd: Kraków
#20 Wysłany: 4 Sierpień 2016, 22:38
Więc co do nurkowania to w pierwszej kolejności Hunty (4), następnie nowsze niszczyciele. Tankowiec ma zapuścić się z nami 100 mil dalej niż to było planowane, bunkrujemy na potęgę we wskazanym kolejności. Po dotarciu do określonej przezemnie granicy oczekuje raportu, będziemy układać eskortą dla tankować i krążownika.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum