Uwaga ! Uwaga !
W dniu 29 grudnia 2019 roku zmieniliśmy silnik naszego forum PoilshSeamen.
Ze względu na to że dotychczas używany silnik był przestarzały (pracował od maja 2005 roku), był pełen luk i błędów, podjęliśmy decyzję o zamknięciu tego forum i otwarciu nowego.
Stare (to) forum jest dostępne "tylko do odczytu". Nowe zaś wymaga ponownego zarejestrowania użytkownika.
Adres się nie zmienia. Dalej jest to
Imię: Archeos
Ulubiona Gra: SH3, S.T.A.L.K.E.R, Civilization Pomógł: 2 razy Wiek: 43 Dołączył: 31 Maj 2005 Posty: 54 Skąd: Łódź/Warszawa
#43 Wysłany: 16 Luty 2009, 17:06
Ja wiem że teraz już się pewnie nie gra w SH3, a w szczególności na 100%, ale ja jednak mam spóźniony zapłon i ostatnio wróciłem do pływania. W każdym razie odświeżę trochę wątek. Dla uściślenia: gram na 90% - mam wsaźnik wykrywalności (wychodząc z założenia że jest to po prostu wizualizacja instynktu i doświadczenia dowódcy czy elementarnej wiedzy) oraz widok zewnętrzny z którego nigdy nie zrezygnuję, bo nie;]
Ucząc się torpedowania na tym poziomie spotykałem się z różnym ciężkimi do wyjaśnienia błędami. Próbowałem oczywiście czytać wszystkie tutoriale, ale to jednak praktyka czyni mistrza i do tego gorąco namawiam. Poniżej przytoczę tylko parę spostrzeżeń jakie mogą pomóc w pierwszych krokach w manualnym ustawianiu torped.
- Podstawą jest ustawienie odpowiednie AOB czyli wspomnianego wyżej w wielu postach kąta kursowego. Dla mnie najlepszym jednak wytłumaczeniem jest cytat z instrukcji "kierunek z jakim cel nas <obserwuje>".
- Ustawianie odpowiednie AOB wiąże sie z oceną kąta pod jakim widzimy cel - porównujemy to z ksiegą celów i pokazanymi tam profilami z różnych kątów widzenia. Na moje oko przy odległości 1500-2500 margines błędu to jakieś 5*.
- Przeliczenie prędkości celu tylko przy nieruchomym u-bocie. Wystarczy 15-20 sek. Oczywiście wcześniej trzeba ustawić AOB.
- Jeżli wychodzą nam za małe (np. 1 w) lub za duże (np. 30w) wartości spróbujmy poprawić AOB.
- Zawodowcy (a takich tu nie brakuje) oceniają szybkość po dymie z komina. Ja do takich nie należę, aczkolwiek zauważyłem, że przy prędkości ok 9 w obłoczki dymu zachodzą w tył o jedną długość komina - cokolwiek miałoby to znaczyć..;)
- Przy odpowiednich pomiarach nie musimy peryskopem robić wyprzedzenia - to już jest wliczone - wystarczy zablokować się na celu.
- ...jednakże ja stosuję trochę inną metodę, wiedząc że często jeszcze moje obliczenia mogą być niedokładne. Mianowicie, zasugerowany opisami ataku z "Torpedy w celu" często odblokowuję cel i strzelam: pierwszą torpedę pod krawędź dziobu, drugą, na pierwszy maszt, trzecią za nadbudówkę (przykładowo na C2). De facto jest to strzelanie salwą tylko manualnie. Najczęściej wchodzą co najmniej dwie.
- przy atakach na kilka celów w konwojach prędkości wszystkich statków są takie same - czyli wystarczy tylko zmieniać kąt i odległość (oczywiście chyba że konwój jest w rozsypce)
Przepraszam z góry za to, że powtarzam pewne kwestie oraz, że mogę tutaj pisać truizmy, aczkolwiek wydaje mi się, że warto czasem napisać coś 10 razy, im prościej tym lepiej.
Z moich doświadczeń, przy zachowaniu wszystkich powyższych wskazówek, spokojnie da się razić cele z odległości 3000 metrów z dokładnością co do miejsca w które ma uderzyć torpeda. Tak czy inaczej, najgorszym momentem jest ocena AOB, ale to chyba kwestia wyrobienia sobie oka.
Imię: And Pomógł: 37 razy Dołączył: 09 Wrz 2008 Posty: 4398 Skąd: Gůrny Ślůnsk
#44 Wysłany: 16 Luty 2009, 18:30
Archeos napisał/a:
- Ustawianie odpowiednie AOB wiąże sie z oceną kąta pod jakim widzimy cel - porównujemy to z ksiegą celów i pokazanymi tam profilami z różnych kątów widzenia. Na moje oko przy odległości 1500-2500 margines błędu to jakieś 5*.
? heee?
Jak przy różnych?
Przecież masz tylko cztery widoki ( 0 -20 - 45 - 90)... reszta to zgadywanka, szczególnie dla zakresu kątów 45-90°.
Archeos napisał/a:
- Przeliczenie prędkości celu tylko przy nieruchomym u-bocie. Wystarczy 15-20 sek. Oczywiście wcześniej trzeba ustawić AOB.
To zależy.
1. Można płynąć kursem równoległym na granicy widoczności i skorzystać z pomocy oficera wachtowego (namiar + odległość) - 3.15 i masz wszystkie parametry.
2. Można płynąć kursem zbliżeniowym. Gry znajdzie się burtą do Ciebie, odpada Ci kąt AoB, a prędkość to kwestia kilku sekund (nawet bez logowania celu i stopera - wystarczy kalkulator).
No właśnie Finek, muszę Cię opieprzyć - przez tą cholerną multikampanię oduczyłem się lockować cel i używać kalkulatora - jak mam możliwość to w ogóle nie korzystam...
Echhhh.... a potem że niby słaba skuteczność.
Imię: Archeos
Ulubiona Gra: SH3, S.T.A.L.K.E.R, Civilization Pomógł: 2 razy Wiek: 43 Dołączył: 31 Maj 2005 Posty: 54 Skąd: Łódź/Warszawa
#45 Wysłany: 19 Luty 2009, 11:49
PL_Andrev napisał/a:
? heee?
Jak przy różnych?
Przecież masz tylko cztery widoki ( 0 -20 - 45 - 90)... reszta to zgadywanka, szczególnie dla zakresu kątów 45-90°.
Nie do końca zgadywanka. Widzisz poszczególne elementy celu z różnej perspektywy (np dla C2 staram sie rozróżniać odległości między równoległymi parami masztów lub szerokość widocznej przedniej płaszczyzny nadbudówki). Wszystko jest kwestią ogrania i wyobraźni przestrzennej.
PL_Andrev napisał/a:
To zależy.
1. Można płynąć kursem równoległym na granicy widoczności i skorzystać z pomocy oficera wachtowego (namiar + odległość) - 3.15 i masz wszystkie parametry.
2. Można płynąć kursem zbliżeniowym. Gry znajdzie się burtą do Ciebie, odpada Ci kąt AoB, a prędkość to kwestia kilku sekund (nawet bez logowania celu i stopera - wystarczy kalkulator).
Ad 1. Prościej jest nawet włączyć sobie automatyczny KT, ale przecież nie o to chodzi
Nawet a trakcie ataku nawodnego sam określam kąt, prędkość i odległość. Ale każdy się bawi jak chce.
Ad 2. Mówię raczej o sytuacji kiedy wypracowujesz sobie pozycję do strzału gdzieś dalej na kursie celu. Np w oczekiwaniu na konwój. Poza tym może nie bardzo rozumiem dlaczego odpada AOB, bo mi to zawsze jest potrzebne do celowania, nawet kiedy AOB jest 90* (przecież torpedochief musiał coś wpisać tak czy inaczej do KT). Faktem jest, że widziałem wpisy ludzi którzy do wszelkich obliczeń używają kalkulatora. Też można i też może być fajnie.
To zależy.
1. Można płynąć kursem równoległym na granicy widoczności i skorzystać z pomocy oficera wachtowego (namiar + odległość) - 3.15 i masz wszystkie parametry.
2. Można płynąć kursem zbliżeniowym. Gry znajdzie się burtą do Ciebie, odpada Ci kąt AoB, a prędkość to kwestia kilku sekund (nawet bez logowania celu i stopera - wystarczy kalkulator).
Ad 1. Prościej jest nawet włączyć sobie automatyczny KT, ale przecież nie o to chodzi
Nawet a trakcie ataku nawodnego sam określam kąt, prędkość i odległość. Ale każdy się bawi jak chce.
Widzę, że nie zrozumiałeś... Nie chodzi o ułatwienie "pomoc oficera nawigacyjnego", tylko o samo zmierzenie odległości i namiar przez oficera, naniesienie tego na mapę, odczekanie 3:15, powtórka i na postawie tych 2 otrzymanych punktów wyliczenie prędkości oraz kursu jednostki.
Imię: And Pomógł: 37 razy Dołączył: 09 Wrz 2008 Posty: 4398 Skąd: Gůrny Ślůnsk
#48 Wysłany: 19 Luty 2009, 16:45
Archeos napisał/a:
Poza tym może nie bardzo rozumiem dlaczego odpada AOB, bo mi to zawsze jest potrzebne do celowania, nawet kiedy AOB jest 90* (przecież torpedochief musiał coś wpisać tak czy inaczej do KT).
Jak jesteś blisko (dość blisko), a statek jest burtą do Ciebie, to nijako "z automatu" ustawiasz AoB 90° - musisz wiedzieć tylko którą (P, L).
Imię: Archeos
Ulubiona Gra: SH3, S.T.A.L.K.E.R, Civilization Pomógł: 2 razy Wiek: 43 Dołączył: 31 Maj 2005 Posty: 54 Skąd: Łódź/Warszawa
#49 Wysłany: 19 Luty 2009, 17:32
PL_Andrev napisał/a:
Archeos napisał/a:
Poza tym może nie bardzo rozumiem dlaczego odpada AOB, bo mi to zawsze jest potrzebne do celowania, nawet kiedy AOB jest 90* (przecież torpedochief musiał coś wpisać tak czy inaczej do KT).
Jak jesteś blisko (dość blisko), a statek jest burtą do Ciebie, to nijako "z automatu" ustawiasz AoB 90° - musisz wiedzieć tylko którą (P, L).
Domyślam się, że w takiej sytuacji najtrudniejsze jest rozpoznawanie burty
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum