POLISHSEAMEN Strona Główna POLISHSEAMEN
**** Forum Klanowe PolishSeamen ****

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki

Zaproszenie

 Ogłoszenie 


ZAPRASZAMY NA SERWER GŁOSOWY DISCORD


Uwaga ! Uwaga ! W dniu 29 grudnia 2019 roku zmieniliśmy silnik naszego forum PoilshSeamen. Ze względu na to że dotychczas używany silnik był przestarzały (pracował od maja 2005 roku), był pełen luk i błędów, podjęliśmy decyzję o zamknięciu tego forum i otwarciu nowego. Stare (to) forum jest dostępne "tylko do odczytu". Nowe zaś wymaga ponownego zarejestrowania użytkownika. Adres się nie zmienia. Dalej jest to

www.forum.polishseamen.pl

Zachęcamy wszystkich do ponownego zarejestrowania się u nas i do czynnego udziału w naszej społeczności.

Przepraszamy za problemy. Pozdrawiamy Administracja PolishSeamen.

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
Wytrzymałość okrętu podwodnego
Autor Wiadomość
PL_U-96 
GROSSADMIRAL




Kraj:
poland

Imię: PrZeMO
Ulubiona Gra: DW, SH2 vs DC, Imperium Galactica
Pomógł: 21 razy
Wiek: 45
Dołączył: 28 Maj 2005
Posty: 2456
Skąd: SOSNOWIEC CITY / Warszawa

 #1  Wysłany: 28 Grudzień 2015, 22:49   Wytrzymałość okrętu podwodnego

Temat wydzieony z: http://forum.polishseamen...p?p=73246#73246

Patrze na WAS....

I ostrzegam.......
_________________
capt. TUPOLOV commanding
Ostatnio zmieniony przez PL_Cmd_Jacek 29 Grudzień 2015, 11:26, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
     
pepe
[Usunięty]
Kommodore




 #2  Wysłany: 28 Grudzień 2015, 23:22   

melis napisał/a:
Nie wyrywaj zdań z kontekstu z łaski swej, bo brzmi to co najmniej nie tak, jak powinno

Nie miałem takiego celu. Uważam jednak, że porównywanie czegokolwiek z realem jest dość kuriozalne. Przykładowo wczoraj przeglądałem bazę danych do CMANO i tam torpedy ADCAP mają zasięg skuteczny 6 mil morskich. I teraz skoro ta baza była z Harpoona to dla ludzi grających w to jest rzeczą "normalną, że w realu ADCAP ma zasięg 6 mil morskich". Tak samo, jak normalne jest dla ludzi grających w gry Jane's i SCS że ADCAP ma zasięg 25-30 mil morskich. Dlatego pytam o kwestie zanurzenia i "oczywistości" kiedy jest zgniatany kadłub. Bo zazwyczaj jest podawana wartość operacyjna, bardzo różniąca się od technicznej.
Ostatnio zmieniony przez pepe 28 Grudzień 2015, 23:24, w całości zmieniany 1 raz  
 
     
PL_olek0849 
Kapitan zur See




Kraj:
poland

Imię: Olek
Ulubiona Gra: SH3
Pomógł: 4 razy
Wiek: 26
Dołączył: 20 Lut 2014
Posty: 2413
Skąd: Kraków

 #3  Wysłany: 29 Grudzień 2015, 01:49   

Pepe U-booty miały na podziałce 3 strefy. Pierwsza zielona na ile stocznia dawała pewność (ok 100-120m), druga żółta obliczeniowa (180-190m) i trzecia krytyczna gdzie okręt mógł implodować w każdym momencie.
_________________

 
 
     
pepe
[Usunięty]
Kommodore




 #4  Wysłany: 29 Grudzień 2015, 03:55   

Olku, no super że miały dodatkowe oznaczenie kolorami tylko jak się ma to do zgniatania/niezgniatania kadłuba w "realu" na 200m?

Melis napisał, że pomimo przekroczenia pewnej granicznej wartości implozja nie następowała w każdym przypadku choć teoretycznie mogła. W moim komentarzu chciałem zwrócić uwagę (faktycznie zacytowałem nieuważnie i mogło to zniekształcić przekaz), że pieczętowanie hipotez sformułowaniem "w realu" może bardzo odbiegać od przypuszczeń. Bo pomimo, że się zgadzam z Melisem to z doświadczenia wiem, że niektóre rzeczy bardzo trudno sprawdzić inaczej niż empirycznie. Pozostają szacunki i wyliczenia inżynierów ale jak to w życiu bywa, mogą bardzo odbiegać od rzeczywistości. I tak faktyczna głębokość kiedy kadłub imploduje może na tyle odbiegać od przypuszczeń co ADCAPy z mojego przykładu.

Dlatego po przekroczeniu pewnych wartości granicznych nie ma się już zazwyczaj kontroli nad badanym obiektem. Nie znaczy to, że od razu się rozleci. To może w "realu" nastąpić dużo później :)
Sprężyna rozciągana niewielką siłą będzie zawsze wracała do takiego samego kształtu. Kiedy przekroczymy pewną wartość odkształci się na stałe. Za to pęknie kiedy dodamy jeszcze znacznie więcej siły niż do granicy odkształcania. Tylko, że ze sprężyną jest łatwo to obliczyć.
Kadłub okrętu to nieregularna bryła, której kształt też wpływa na rzeczywistą wytrzymałość. Bo nie tylko wytrzymałość stali i wręg się tu liczy. A z tego co wiem, w tym czasie nie były jeszcze znane takie metody analityczne by móc uwzględnić wszystkie czynniki statyczne i dynamiczne.

Tutaj jest inny przykład (w drugą stronę) jak obliczenia sprawdziły się w "realu". To znany przypadek mostu, który zawalił się pomimo, że:
1. Nie był to pierwszy most wiszący na świecie (ani w USA)
2. Obliczeń dokonali inżynierowie specjaliści
3. Most był w zasadzie nieobciążony
Po prostu ten most akurat w tamtym miejscu i przy nietypowych dla regionu warunkach wietrznych rozleciał się pomimo nieprzekroczenia krytycznych obciążeń naciskowych. Nie uwzględniono jednak potęgi sił powodujących rezonans na skutek dość słabego wiatru bocznego.
 
     
PL_CMDR Blue R 
Kapitan zur See






Kraj:
poland

Imię: Rafał; Finek
Ulubiona Gra: Silent Hunter III
Pomógł: 117 razy
Wiek: 38
Dołączył: 22 Wrz 2006
Posty: 19423
Skąd: Dąbrowa Górnicza

 #5  Wysłany: 29 Grudzień 2015, 08:35   

W merytorycznej części zgodzę się z Pepe. Gra nie uwzględnia wielu parametrów, które były krytyczne. Np. stal używana do budowy U-Bootów w warunkach arktycznych przechodziła poniżej progu kruchości, co mogło powodować pęknięcie kadłuba od wybuchu w pobliżu bomby głębinowej nawet na niewielkich głębokościach.

Tak samo miejsca krytyczne (spawy) były wykonywane ręcznie. Z jednych wspomnień (akurat z USA) pamiętam, jak po ciężkim laniu od Japońców wrócili do stoczni i spawacze oglądali swoje spoiny i zachwalali, że "ta ich wytrzymała to lanie!". Wystarczył jeden błąd spawacza i przeciekanie wody do zbiorników balastowych, aby U-Boot mógł zostać utracony.

Zawsze w konstrukcjach bierze się "zapas bezpieczeństwa" względem teoretycznej wytrzymałości na wszelkiego typu błędy, osłabienia, gorsze wykonania. W grze jak mamy zagrożenie od razu wiejemy na 150-180 metrów. W rzeczywistości dowódcy początkowo schodzili płycej (około 100 metrów), schodząc głębiej dopiero, gdy zaczynano na nich zrzucać bomby. Podejmowali ryzyko. Czy wystawić się na bomby, czy też ryzykować, że jakiś spaw/nit puści. Jak bomby leciały na nich, to druga opcja była bardziej kusząca. Nie było pewności, że okręt wytrzyma 150 metrów. "Gwarancja" stoczni to było około 100 metrów. Dalej (w grach zaznaczone na żółto) to był już zakres bezpieczeństwa. Powinno wytrzymać. POWINNO. Ale mogło coś pójść nie tak. Czerwone było czerwone dlatego, że tam "lada moment" mogło coś pójść nie tak.

Ale co do kolorów, to bym był ostrożny, czy to nie filmowy nabytek U-Bootów z Das Boot. Na U-995 tarcza jest "Ecru-czarna".
_________________
Czasami brak taktyki, to jedyna możliwa taktyka....
CMDR Blue R (Finek)
http://finektsc.deviantart.com/
http://pl.youtube.com/profile?user=FinekTSC
 
 
     
melis 
Stabsoberbootsmann




Kraj:
poland

Imię: Dariusz
Ulubiona Gra: Panzer General I, Panzer Corps, SH3
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 24 Lis 2015
Posty: 276
Skąd: Gdańsk

 #6  Wysłany: 29 Grudzień 2015, 15:20   

Tyle razy sobie powtarzałem: zanim coś palniesz nie potrzebnego, dwa razy ugryź się w język, co by przemyśleć. W tym wypadku zapomniałem ugryźć się w palce, no i wmieszałem supermarket w temat. A to, nie o to chodziło. pepe co miałem na myśli, Ty już zdaje się wiesz i, to właściwie zamyka temat , przynajmniej poprzedniej dyskusji.
Ostatnio zmieniony przez melis 29 Grudzień 2015, 15:21, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
     
pepe
[Usunięty]
Kommodore




 #7  Wysłany: 29 Grudzień 2015, 17:23   

Melis - ja już wiedziałem wcześniej tylko tak niejasno zacytowałem, że sens się zmienił i dopiero po ponownym przeczytaniu to zauważyłem. W każdym razie dzisiaj spawy robi się inaczej niż kiedyś, są dokładniejsze metody sprawdzania przykładowo mikropęknięć. Używa się technik niedostępnych dawniej, np ultradźwięków, promieniowania RTG czy chociażby lasera. Już nawet samo cięcie blach to najwyższa półka technologiczna a jeszcze wyższa kontroli jakości.
Niemniej uważam, że często wytrzymałość faktyczna przekracza znacząco obliczenia i oszacowania. Podczas ćwiczeń Sinkex w ramach RimPac gdzie zatapia się okręt wycofany z służby dla sprawdzenia efektywności uzbrojenia często kadłub przyjmuje niewyobrażalne wręcz ilości trafień.

USS CUSHING

... i to jest sprawdzenie w realu bo żadne wyliczenia oznaczone kolorami nie dadzą odpowiedzi na to jak wytrzymały jest kadłub.
 
     
PL_CMDR Blue R 
Kapitan zur See






Kraj:
poland

Imię: Rafał; Finek
Ulubiona Gra: Silent Hunter III
Pomógł: 117 razy
Wiek: 38
Dołączył: 22 Wrz 2006
Posty: 19423
Skąd: Dąbrowa Górnicza

 #8  Wysłany: 29 Grudzień 2015, 18:19   

Warto tu dodać różnice, których nie da się wychwycić. Podam na przykładzie rur dla energetyki w których siedzę pewną rzecz, co wpływa na wytrzymałość.
Przy produkcji samego materiału różnica wytrzymałości miedzy takimi samymi półproduktami może się różnić. Dlatego zawsze się daje "okienka" do wymogów i do projektowania zwykle uznaje się, że materiał jest w dolnej granicy wytrzymałości. I teraz jak trafią się do produkcji elementu same "górno-półkowe", albo "dolno-półkowe" to zupełnie inaczej się zachowa materiał.*

I tak jeden łuk wytrzymał 20% więcej czasu pod krytycznym obciążeniem od drugiego, a oba poddano dokładnie takiej samej technice wytwarzania. I teraz wytworzę trzeci łuk tak samo... Czy mogę podać dokładnie ile wytrzyma? Nie, jeżeli nie "zniszczę" materiału. Ale to też nie poda dokładnego wyniku. I to są współczesne materiały, a nie wykonywane 75 lat temu, kiedy (jak słusznie mówi Pepe) techniki badawcze były w powijakach. Już samej tej wspomnianej kruchości nie znano za dobrze.

Z U-Bootami należy jeszcze dodać, że wykonywały je różne stocznie. W jednych wspomnieniach kapitan podaje, że cieszy się, że okręt zbudowano w jego rodzinnym mieście, bo tam są większe tradycje stoczniowe i przez to lepsi fachowcy, a co za tym idzie okręt wytrzyma więcej. Tu można się pokusić, że różnica pewnie była tylko moralna, ale też warto to zauważyć to. Wystarczyło, że krytyczne elementy okrętu budowano w poniedziałek, aby różnił się od innych**


*W jednej współczesnej firmie jest robot, to dzieli kulki ze względu na tolerancje (bliższa górnej/dolnej), tak samo łożyska, aby potem łożyska kulkowe były jak najlepsze. W tamtych czasach by brali jak leci te kulki i by trwałość była niższa od tej, jaką się obliczy uznając idealne kulki i idealne łożyska.
**Co wiedzą wszyscy, co mieli "poniedziałkowego malucha".
_________________
Czasami brak taktyki, to jedyna możliwa taktyka....
CMDR Blue R (Finek)
http://finektsc.deviantart.com/
http://pl.youtube.com/profile?user=FinekTSC
Ostatnio zmieniony przez PL_CMDR Blue R 29 Grudzień 2015, 18:22, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Brak nowych postów Co to za klasa okrętu podwodnego???
PL_HUBAL Okres powojenny 40 8 Kwiecień 2006, 15:38
PL_U-99
Brak nowych postów Wyznaczanie głębokości wrogiego okrętu podwodnego.
Hetman11 Dział ogólny do rozmów na temat DW 7 6 Styczeń 2018, 13:02
Hetman11
Brak nowych postów Odnaleziono wrak radzieckiego okrętu podwodnego
Markuz Książki, zdjęcia, filmy wojenne oraz ciekawostki historyczne 1 4 Lipiec 2007, 17:13
PL_FOSTER
Brak nowych postów Plany brytyjskiego okrętu podwodnego typu U.
JacekR Modelarstwo 1 11 Maj 2009, 21:57
PL_maniek
Brak nowych postów [ Ankieta ] MEGA-mod na załogę okrętu podwodnego!!!
Ten MOD sprawi, że nasza załoga przestanie się m.in. teleportować i nienaturalnie zachowywać.
silentmichal Dodatki, mody i modowanie 37 8 Styczeń 2013, 08:19
Xavier
Brak nowych postów GWX - wytrzymałość statków
PL_Szylol Dodatki, mody i modowanie 6 4 Sierpień 2010, 21:57
adrian03459
Brak nowych postów rozpoznanie okrętu
Wiechu Pytania i odpowiedzi 1 15 Styczeń 2014, 19:57
kołcz


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group